Anmeldelser
af optræden
"Eleverne har gennem jeres optræden
fået et andet forhold til lyrik. De synes nok nu i højere grad, at det
handler om dem selv og deres egen virkelighed, og at det derfor kommer
dem ved."
Lektor Hanne
Hansen, Slagelse Gymnasium
"En helt speciel og underholdende
fremstilling af moderne lyrik."
Jacob Wichmann,
elev på Støvring Gymnasium
"Både form og indhold
falder i tråd med de temaer, "Den nyeste tid" kredser om, og
digtshowet bliver et godt og afvekslende indslag i den daglige
undervisning."
Adjunkterne Line Breuning og Annette Düring, Århus Købmandsskole
"Jens Fink-Jensen har en formidabel
evne til at fastholde elevernes koncentration. Jeg har sjældent oplevet
en gymnasieungdom så koncentreret om hvad der foregik, - og jeg forstår
det."
Lektor, musiklærer Jens Hauge Nielsen, Middelfart Gymnasium og
HF-kursus
"Det var en spændende og anderledes
oplevelse. Man lod sig rive med af musikkens bløde toner og Jens
Fink-Jensens intense ord, der flettede sig ind i hinanden og tilsammen
gav et drømmende skær af uvirkelighed. I en tid, hvor mange mennesker
allerhelst vil underholdes af fjernsynet, er det rart at se, at det kan
lade sig gøre at fænge med dybe, følsomme og tankevækkende
digte."
Helle Andersen, elev på Støvring Gymnasium
"En stærk og intens oplevelse. På
én gang meget privat og fælles. Øjeblikkene blev magiske."
Lektor Hanne Berg, Dronninglund Gymnasium
"Der herskede en intens
atmosfære, lige fra man trådte ind i hallen, - da hviskede musikken
allerede om, hvad der var i vente. Showet var en spændende og stærk
oplevelse, stærk fordi Jens Fink-Jensen på en meget personlig måde nærmest
krængede sine følelser, en del af sin livshistorie, ud. Det var personen
bag digtene man så, bare det var ret specielt.
Musik og ord
blev et på en sådan måde, at der kom noget helt uvirkeligt over
situationen, det var lyrik på en helt anden måde, end de fleste af os er
vant til.
Sidste halvdel af showet var en diassekvens: Øje
på verden - om bøgers råstof. Det var en række utroligt smukke
billeder, og igen løftede musikken sceneriet op, så der i hvert fald var
mulighed for at drømme sig væk fra den halvkolde hal."
Anja Skadkær, elev på Aalborg Katedralskole
"Jens Fink-Jensen
behersker sprogets finurligheder, hans digte besidder stor visuel kraft.
På overfladen er hans tekster enkle, men de rummer ofte dybde og
refleksion og er derfor velegnede i en undervisningssituation. Eleverne
reagerer positivt på flere af disse digte, dels fordi de er visuelle, dels
fordi de er rimeligt konkrete."
Adjunkt Ivan Schou Vibing, Aalborg Handelsskole
2008:
Jeg havde to klasser med i
studiecentret og snakkede om forløbet umiddelbart efter med min 3. g. De var
meget begejstrede. Især for musikken og den meditative stemning, de syntes
opstod under samspillet ml. tekst og musik. De var imponerede over musikerne
og glade for teksterne.
I min 2.g diskuterede vi seancen dagen efter. Her var
mange ret kritiske. Især over digtene. Nogle talte ligefrem om kliche. Andre
reagerede mere som 3.g’erne og talte om smukke og bevægende digte. Der var
enighed om, at musikken var spændende. Billederne syntes de burde flettes
ind i forestillingen, ikke vedhæftes til sidst. I det hele taget gik de i
gang med en større diskussion af, hvordan de selv ville strukturere
forestillingen.
Begge klasser havde absolut udbytte af at opleve
digteren ”live” – formidlende sine digte.
Bodil Højgaard, lærer på Gladsaxe Gymnasium
Tak for i torsdags Jens. Jeg er helt personligt ikke den helt store lyrikfan,
så jeg sad lidt og havde problemer med at tyde meningen med nogle af
digtene. Men det var rigtig fedt at du havde sat musik på, og selvom jeg
ikke altid var med på hvad du ville sige var det en fornøjelse at nyde en
ubeskrivelig strøm af mystiske samt velbekendte følelser.
Og jeg har slet ingen indvendinger omkring billederne,
de var helt fantastiske og det samme galt for musikken du havde valgt til.
der var en tydelig rød tråd gennem alle billederne. Meget flot!
En anonym IJG-elev/”Jaz Peoples” på Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Det var en rigtig fin - lidt meditativ - oplevelse, som dannede en god
modvægt til den analytiske tilgang, vi normalt har i dansktimerne. Mine
elever oplevede det som en - om ikke eye opener, så mind opener, som en af
dem udtrykte det. Selv bemærkede jeg, at skolens elever, der normalt har det
med at sive under fællesarrangementer, faktisk blev siddende, og at
støjniveauet var påfaldende lavt under hele seancen; et virkelig godt
tegn!!!
Eva Lene Kristensen, lærer på Frederiksborg Gymnasium
Vi hørte om stemninger mellem mennesker, om Carl Nielsens roser, om børn,
der giver dybde i tilværelsen, om kærlighed og mangel på samme. Digtene blev
læst op i lange sekvenser, der lod de enkelte tekster glide over i hinanden,
for de lyttende ører. Formen gør, at der ikke er meget tid til at prøve at
”forstå” digtene – det er en oplevelse af ordenes stemning, der er sagen.
Den ledsagende musik lagde bløde bølger af vellyd ind over digtene, så man
kunne mærke en stemning, hvis man var i det lune.
Det var ikke alle, der var lige modtagelige; men det er
vilkårene: mødet med poesien skal skabes af begge parter, og hvis man ikke
er til eftertanke og stille refleksion, var det ikke her, dagens højdepunkt
lå. Der er ingen lov, der siger, at man skal være parat til poesi, når
poesien stiller op!
Mange var det dog. Nogle fik mest ud af lyden af ordene
og den behagelige oplæsning, mens andre havde ørerne rettet mod musikken og
tog den med sig.
Den lange sekvens af lysbilleder, der afsluttede
fællesarrangementet, var smuk og afvekslende. Jens Fink-Jensen har taget
billederne rundt omkring i verden, og de fortæller tydeligt om mange slags
store oplevelser – også af poetisk art.
En god oplevelse for rigtig mange.
Kirsten Giselsson, lærer på Rosborg Gymnasium
Til top
|